hits
Info Malerier Keramikk Under arbeid Foto Diverse Hage Hjem

18:30 | 23.10.2018

Test av eggehviteseparator. NB! Ekle bilder

Jeg lager ofte vakre og vene damer i keramikk, Derfor er det veldig gy lage noe dritstygt, som denne eggeseparatoren. Meningen med denne er skille eggeplommen fra hviten.

Egget knuses og has forsiktig oppi koppen. (her i dette tilfellet, kattens kropp). Og s er det bare til tmme eggehviten over i en annen skl mens plommen blir igjen.

 

Produkttesting m til. Her utprves eggehviteseparatoren, som er egenmekka, av keramikk.

Den virket ikke helt optimalt, strre nesehull m til, en annen gang.

Men ballene er store nok, det skal den ha. Jeg er en barnslig sjel og hadde det veldig morsomt nr jeg laget denne. Hadde det ikke mindre morsomt av ta bilder av den i bruk. Det finnes utallige varianter av eggehviteseparatorer p nettet. 

 

18:29 | 23.10.2018

Siste fangst fra evighetskurset i keramikk

Jeg sluttet p evighetskurset i keramikk til sommeren som var. Jeg vrt igjen en gang p hsten for glasere ting som jeg ikke ble ferdig med fr sommerferien. Det har vrt gy lrerikt og g p kurset, men n var det p tide slutte. 

Jeg var nylig og hentet nesten helt siste fangst fra kurset. Har en stor skl til som skal ha glasurbrann. Nr den er ferdig, har jeg ingenting igjen. Det fles litt vemodig.

Tingene som er fedige, ble jeg strlende fornyd med. Glasurene oppfrte seg fint, og ble bedre enn jeg trodde. Dette er steingodskeramikk. Den er brent en gang p 960 grader, og s 1250 grader p glasurbrann.

Sklen til venstre er ca 15 cm hy, og jeg har brukt en ballong som sttte under utformingen.     Sklen til hyre er 13 x 6 cm.

Sklen til venstre 13 x 6 cm                                                                 Sklen til hyre er 9 x 14 cm

Lysgudinner...38 cm lange.

Et re til henge p veggen. Jeg elsker lage slike. I ettertid ser jeg at lage rer p denne mten gjres p en del kunstskoler som underviser i skulptur. Jeg fikk lyst til laget slikt da jeg s et bilde av et re som var en del av en murvegg.

Pusen som har en snodig fasong er en eggehviteseparator. Den skal vre stygg og det ser enda verre ut nr den er i bruk.

Jeg har tatt bilder av produkttestingen i et eget innlegg.

Som tideligere nevt har jeg ftt egen ovn, men enn ikke ftt lagt inn en ekstra kurs til rommet der den skal vre. Og hvis det blir i dyreste laget, fr jeg brent mine nvrende keramikkprosjekter hos ei snill venninne.

 

 

21:26 | 20.06.2018

Alufoil/saggarfiring. Brenneteknikk i keramikk

For tiden holder jeg p med lage ting som skal brennes i en teknikk som heter alufoil/saggarfiring. Har ikke peiling p hva det heter p norsk. Men jeg er hekta, for her er det s mye som kan testes ut. Jeg lrte om teknikken gjennom en facebookgruppe.  

Det du trenger er rbrent keramikk i steingodsleire, alts keramikk som er brent en gang p 1.000 Celsius i keramikkovn. Jeg har brukt leire som taler rakubrenning og tykk aluminiumsfolie til pakke inn i. Ellers en grop eller tnne, eller vedovn til fyre opp i.  Jeg bor p byggefelt s utebrenning er ikke s aktuelt. Hvis du fyrer i grop, er det ikke s viktig med aluminiumfolie, jeg har testet i vedovn, og vil fortsatt gjre det. Man trenger ved, sagmugg til brenne, og ting som setter farge p keramikken. Og det er mye rart som kan brukes, kuskit, tare, salt, kaffegrut, oksider, kobbertrd, stlull, mulighetene er uendelige.

Legger ved to linker som gir en god beskrivelse av teknikken og hva som gir farge her: http://judynelsonmoore.com/wp-content/uploads/FumeFiringHandout.pdf 

og her: http://www.kenturnerpottery.com/aluminum_foil_saggar_firing.htm

Jeg la skulpturen p folien, tilsatte ting som skulle gi farge. Det var jern og koboltoksid, salt, kaffe, lk og eggeskall, rdbetejuice og kobbertd. Og pakket den i 3 lag med folie. Jeg fyrte opp ovnen, plasserte skulpturen der, lot den ligge over natten i ovnen. Det er ikke sikkert det er ndvendig la den ligge s lenge, folk skriver litt forskjellig

Her er en bildeserie av et par skulpturer, helt fra begynnelsen og fram til de er ferdige.

Leire under utforming.

Enda mer utforming, ikke helt ferdig

Ferdig utformet, n skal de trke fr rbrann, frste brenning. Har problemer med halsen p damen til venstre, fr ikke til ordne det, den bare knekker

 

Rbrent.

Har tatt p jern, mangan og koboltoksid.

S p med lk, eggeskall, lk, kaffe, salt og kobberttrd, fr hun pakkes inn i trelag med folie og legges inn i ovnen.

Ferdig resultat, og jeg ble hekta.  Damen til venstre fikk en kintsugi-reperasjon. Denne mten reparere p er beskrevet i mitt forrige blogginnlegg. 

 

 

#keramikk #skulptur #leire #kunst #rbrann #veggskulptur #kunst

 

 

 

 

17:01 | 17.06.2018

Kunst, knust og nerderier

Jeg har en tendens til bli superglad nr jeg oppdager nye teknikker i kunstverdenen. Jeg elsker nemlig lre nye ting. Og akkurat n er en av mine noenlunde nyoppdagelser teknikken kintsugi.

Kintsugi er en japansk metode reparere porselen -eller keramikkgjenstander  p en mte som gjr dem spesielle og vakre. Metoden gr ut p lime sammen de delagte delene ved hjelp av lakk, og s drysse metallpulver p lakken. Nr lakken var trket, ble metallpulveret som var til overs brstet bort. I disse moderne tider er det mange som bruker tokomponent epoxy-lim i stedet for lakk, mens metallpulver er fortsatt i bruk.

Jeg har utfrt slike reperasjoner p vanlig keramikk og rakubrent keramikk. Noen av de reparerte gjenstandene er slike som jeg har knust med vilje fordi jeg ville gi dem et nytt uttrykk. Jeg bruker metallpulver bde p framsiden og baksiden av gjenstanden fordi jeg nsker at det skal bli fint .

S jeg har reparert og flt meg superglad nr jeg finner knuste gjenstander, for jeg har en tendens til pakke bort slike og glemme dem. Og jeg  deler gjerne min glede over disse med andre, men det er ikke alle som er like mottagelige. Men snn er det bare. Heldigvis finnes det facebook-grupper som er befolket med slike som meg, og det er fint ha noen som forstr meg.

Jeg var innom et galleri med noen gjenstander i keramikk, med kintsugireperasjon og uten, for se om de ville ta noe inn for kommisjonssalg. Etter et par dagers betenkningstid ble det negativt svar. Jeg s ogs p gallerieier at det var en smule skepsis mot denne reperasjonen, men de uten reperasjon falt tydeligvis heller ikke i smak. Det moret meg litt nr det gjelder reperasjonen fordi, stripen med tokomponent epoxilim er i flge andre kintsugireperatrer antagelig den sterkeste delen p hele keramikkgjenstandene.

Jeg har en dame i steingodskeramikk med kintsugireperasjon hengende ute p en vegg.  Hun har hengt i hele fjor sommer, med sol, drlig vr og regn og vind rett p. Hun har og i r ftt en del vr p seg, blant annet i nesten-stormen som var p besk for en ukes tid siden. Jeg ser ingen endringer p keramikken eller reperasjonen. 

Her er noen bilder som viser kintsugi prosessen.

Liming pgr p baksiden fr metallpulverer tatt p.

Liming p baksiden ferdig.

Venter p at lim pfrt metallpulver skal trke.

Ferdig resultat. Den til venstre er rakubrent keramikk, mens den andre er steingods, med rykbrann. Den til venstre forulykket under transport etter et galleribesk. Den andre glapp jeg taket p da den skulle inni keramikkovnen.

En annen rakubrent skulptur under reperasjon. Denne forulykket undertransport. Venter p at limen skal trke.

Ferdig reperasjon p framsiden.

Ferdig reperasjon p baksiden.

#kunst #keramikk #skulptur #kintsugi #raku

 

Etter at jeg oppdaget denne mten reparere keramikk p blir jeg nesten glad hvis ting skulle bli delagt. 

 

 

 

 

00:46 | 10.02.2018

Jeg er stolt av meg selv

Jepp, det er jeg, og det synes er helt greit. Det er fordi jeg har begtt noen skulpturer som ble bedre enn jeg trodde..  Det er keramikk, en slags alufolie ved/brenning begtt i vedovn. Sk p alufoil saggarfiring  p google for nrmere info. Det er en mulighet som jeg nettopp har oppdaget p grunn av at jeg er medlem i en keramikkgruppe p Facebook. Medlemmene der er hovedsaklig fra USA, og veldig hjelpsomme og kunnskapsrike.

Og n er jeg hektet p denne nye teknikken. Skulpturen til hyre ble solgt fr jeg fikk sukk for meg. Skulpturen ble sendt pr. post og jeg fikk beskjed om at den var kommet hel fram og at mottaker var veldig fornyd.

Ellers har jeg ftt en del sprsml av pris fra mennesker som ikke vil betale det jeg vil ha. lage en skulptur med et ansikt som ser bra ut tar tid, og tid er penger. Utgifter til materiell og bruk av spesialutstyr (ovn og slitasje) er ogs en ting ta i betraktning.  I tillegg er dette en original, som det ikke finnes andre akkurat like utgaver av. Folk betaler gladelig for trykk som det ofte finnes rundt et par hundre like av, bde som glicee, GDA og konvensjonelle teknikker. S dette er det ingen logikk i. Snn er det med kunnskapslshet. Uansett, s er det fantastisk oppdage nye og spennende ting innenfor kunstverdenen.

De to skulpturene til venstre er 45 cm, mens de andre er ca. 30 cm

#keramikk# #kunst# #skulptur#

 

 

 

 

23:28 | 02.01.2018

Keramikkf*nskap!

I 2017 har jeg brukt mye tid p ergre meg over ting som har skjedd i keramikkverdenen. 

N kommer klagesangen, skroll ned til bildene hvis ikke du vil lese om alle viderverdighetene, det er til bli matt av.

ret startet med at jeg hadde en avtale med en person om kjpe en brukt keramikkovn om en mneds tid senere nr jeg hadde skrapt sammen litt penger. Det gikk fortere enn jeg trodde, og da jeg tok kontakt med personen, hadde hun allerede solgt ovnen til noen andre. Hun hadde ikke tro p at jeg ville klare f penger.  Hva med hre om jeg skulle ha ovnen fr hun solgte den til en annen.? Jeg ble forbannet og skuffa, og det fikk hun beskjed om.

Ellers fikk jeg lne en ovn p en skole i nrheten, det fungerte fint en stund. Men s trengte den reperasjon og jeg skulle f beskjed nr det var gjort.  Ettter mye venting og et par henvendelser uten svar var tlmodigheten min slutt, og jeg hentet den ubrente keramikken som jeg hadde fylt ovnen med, for jeg hadde ikke ftt p forhnd beskjed om at den var delagt. Personen som pleide skru p ovnen, sa at keramikken bare kunne bli i ovnen til den var blitt reparert.  Keramikken stod der og ventet i nesten et halvt r.

Jeg gr p et evighetskurs i keramikk og brenner keramikk sammen med andre, og har opplevd at ting som andre har laget sprenges under brenning og delegger mine ting. Og det er selvflgelig slikt som er planlagt til utstilling. Ellers pleier kursgjengen  rakubrenne p forsommeren, men i r ble det ingenting av, s n har jeg glaserte ting som har sttt i et halvt r. P toppen av det hele var kursovnen i stykker samtidig som lneovnen. Ingenting av den keramikken som var planlagt til utstilling februar var klar. Heldigvis maler jeg, og hadde andre ting som kunne stilles ut. Endelig ble kursovnen reparert og i orden. Hipp hurra!

Rett fr sommeren fikk jeg tak i en annen brukt ovn, men jeg har ikke ftt strm til den enn. Trenger en ny kurs tilsluttet en 20A sikring og koster penger. Men rom har jeg til den, s n sparer jeg.

Noen mneder senere kontaktet jeg en dame p finn som skulle selge ovnen sin for en billig penge. Det var en litt strre ovn, og hun bodde ikke langt borte.  Vi avtalte tidspunkt da jeg skulle komme. Men s mtte jeg kjre datteren min til lege for hun var blitt syk. Da jeg villle avtale ny dag, ville damen ikke selge ovnen likevel.  Min vanlige flaks...

ret ble avsluttet med en hjertet-  i- halsenopplevelse da kursholder sa at sikringen var gtt under glasurbrenning, og hun var usikker p om ovnen var kommet opp i hy nok temperatur. For der hadde jeg selvflgelig en engel som en person skulle kjpe hvis hun likte resultatet. Damen har vrt p besk i atelieret mitt og forklart hvilket utseende engelen skulle ha.  Jeg sa til henne at jeg ikke visste nr engelen var ferdig. Det kunne g lang tid for jeg hadde ikke ovn selv,  Egentlig pleier jeg ikke ta i mot bestillinger, synes det er greiest med "hva du ser er hva du fr". Det s lett med feiltolkninger av hva kunden vil ha. Da kan en risikere at kunden fler seg ndt til kjpe noe som ikke er slik h*n s for seg. Eller s kan en risikere bruke masse tid p noe som kunden ikke kjper likevel.  lage engler liker er noe jeg ikke liker.  Vingene blir jeg aldri fornyd med, synes de blir et fremmedelement, og er ikke srlig interessert i bruke tid p slikt. Men jeg gjorde et unntak. Jeg tok kontakt med kunden da engelen var ferdig, og fikk beskjed om at hun trodde jeg hadde glemt henne ut. Derfor hadde hun kjpt en skulptur hos noen andre.

Men her er litt av siste fangst fra siste brenning. Og kommer jeg ikke i orden nr det gjelder keramikkverdenen snart, hopper jeg av til maleverdenen, og blir kun der. Det er mye fredeligere og forutsigbart, for der er det jeg som bestemmer prosessen helt fra start til slutt.

Keramikk, steingods 33 cm.

Keramikk, steingods 33 cm.

Keramikk, steingods 34 cm.

Keramikk, steingods 34 cm.

Keramikk, steingods 34 cm.

#kunst#keramikk#skulptur# #frustrasjon#

 

22:44 | 19.09.2017

De knuste tingene blir gaver til meg selv

Av og til gr ikke ting som planlagt. slik som med denne skulpturen. Jeg hadde gjort noe feil da jeg formet den, og derfor sprakk det av biter under frste brenning. Jeg limte bitene p og malte forsiktig skupturen med akrylmaling, og hadde p en forsegling slik at malingen skal holde seg. Det var noen som mente at jeg skulle kalle slike skulpturer for lysgudinner,siden de holder lys. Et godt navn, synes jeg.  

#keramikk #skulptur #leire #kunst

19:43 | 19.09.2017

Mer bl keramikk

Jeg m bare innrmme det, jeg er veldig  glad i bltt. Denne sklen har ftt seg et navn, nemlig "Jabba the hut". De som har sett "Star Wars" vet hvordan den karakteren ser ut.  Synes den har visse likheter. Sklen er laget i steingodsleire og er 11 x 17 cm.

#keramikk #leire #skl #kunst

02:18 | 17.09.2017

Nr kveldene blir mrkere

Nr kveldene blir mrkere tenner jeg lys. Disse sklene i keramikk ble fine med tente telys oppi. De er laget av en jernholdig steigodsleire, og det gjr at lyset blir varmt. Strrelse 9 cm.

Sklene er hndlagede av meg og til salgs.

#keramikk #telys #skler #leire #steingods

01:03 | 17.09.2017

Rakubrent keramikk

Rakubrenning er en spennende teknikkk der man ikke har helt kontroll over resultatene. Det er nok derfor eg liker det s godt.  P bildet er det et par veggbyster, de er ca 22 cm.  

#keramikk #leire #rakubrenning #skulptur

 

 

00:57 | 17.09.2017

Bltt......skulpturer

Skulptur, steingods 33 cm.

Skulptur, steingods 33 cm.

Skulptur, steingods 33 cm.

Veggskulptur, steingods 40 cm.

Veggskulptur, steingods 40 cm.

 

Akkurat denne leiren liker jeg arbeide med fordi den er av veldig god kvalitet og inneholderj ern. Det gir en bestemt egenskap sammen med  en turkis glasur.

 

#keramikk #leire #skulptur #glasur

14:29 | 12.09.2017

En skulptur i keramikk

#keramikk #skulptur #kunst #leire

Jeg liker best lage skulpturer nr jeg tar turen inn i keramikkverdenen, ofte blir det en kvinnefigur.  Som nervs "keramikkmor" er jeg aldri helt sikker p at skulpturene mine overlever brenning. ( det er som regel to brenninger de m gjennom. ) Derfor lager jeg ofte sstre, og lykken er stor nr flere overlever. Helt kontroll har man ikke i denne verdenen. Denne damen fikk en skjnnhetsflekk helt av seg selv ved munnviken. Det er helt greit.  Hun er forresten 33 cm hy.