hits
Info Malerier Keramikk Under arbeid Foto Diverse Hage Hjem

00:00 | 20.04.2018

Om pne yne og sm ansikter

Jeg lager veggskulpturer i keramikk. Det er ofte damer som har ynene igjen. Strrelsen p dem er rundt 33 - 40 cm, som er veldig greit ,for da gr det an f dem inn i keramikkovnen, slik at de blir brent.  Trr og ubrent keramikk tler ingenting, og gr ikke an selge.

For at damene skal ha hodestrrelse som passer med kroppen, er hodene rundt 5 cm, fra hake til topp, selve ansiktet er ca 4,5 cm.  For si det slik: yne, nese og munn er ikke akkurat av strste sorten. Jeg m hente fram fra dypet et lass med tlmodighet for f plassert disse sm delene.  Det tar tid, og skal ikke mye feilmontering fr damen plutselig ser ut som et rabiat monster i stedet for en person i fullstendig harmoni med sitt indre liv eller noe snt. 

Selv om om de fleste ser at ansiktene p damene jeg lager ikke er store, synes noen personer at skulpturene m ha ynene pne. Og noen lurer p hvorfor s mange av damene har ynene lukket.

S n skal jeg forklare hvorfor jeg ikke lager pne yne p skulpturer med ansikter av den strrelsen. 

 

 

Bilde nr. 1: Her ser dere en veggdame i keramikk, hun er 39 cm lang

Bilde nr. 2: Her er en arbeidstegning med mlene p veggdamens ansikt og ymse deler som normalt befinner seg der. Jeg har tatt meg litt friheter med hret og gitt damen en bad hairday.  Hvis dere skrur brillene inn p skarpt, ser dere at de lukkede ynene er 0,9 cm brede. Det vil si at med pne yne bli omrdet inni enda mindre, for rundt er det yelokk. Iris og pupiller blir bittesm.

Bilde nr. 3 : Her er jeg som prver lage bittesm pne yne p en skulptur. Det tar tid, for jeg vil at ynene skal se ordentlige ut, og det er j... drittarbeid. Jeg haaater det! Tid er penger, og jeg er rimelig sikker p ingen gidder betale ekstra for en skulptur med pne yne. Det finnes nemlig grenser for sur og gretten en skal bli for noen sm yne. Jeg skulle nske alle som stilte sprsml om pne yne, ble satt til lage noen selv.

S for min og omgivelsenes sjelefred lager jeg lukkede yne p skulpturer med sm ansikter. Dessuten er jeg redd for ansiktet mitt skal bli slik som p tegningen for alltid. 

 

 

21:51 | 15.03.2018

Man undres...

Jeg har en Facebookside der det gr an opprette butikk for salg av kunsten min.

Nr jeg prver legge inn skulpturen til venstre inn i butikken fr jeg flgende melding: Det ser ut til at vi ikke godkjente varen din fordi vi ikke tillater salg av varer eller tjenester for voksne (f.eks. seksuelt stimulerende varer, voksenfilmer). S den ble blankt avvist. Har sendt mange meldinger der jeg har klaget, og likevel er den avvist. Mens den til hyre var det ingen problemer med, forst det den som kan.

Jeg forstr ingenting. Det er forresten 16 cm hye hndlagede skulpturer (ikke brukt form) i keramikk med ved/aluminiumsavslutning. Og begge er til salgs, selv om jeg kun fr plassert den ene i butikken min. Facebook er merkelig av og til. Snn gr n dagene.

 

00:38 | 13.03.2018

lage kunst p bestilling.

Nr ordet bestilling blir brukt om kunst som jeg skal beg, er det noe merkelig som skjer. Det er akkurat som om hendene mine blir skrudd p feil, og ting som jeg ellers ikke har noen som helst problemer med f til, blir utrolig vanskelig med en gang b-ordet dukker opp.

I tillegg bekymrer jeg meg, for det m jo bli perfekt, slik at det er hp for at kunden blir fornyd med resultatet.  Helt sikker blir jeg aldri, og jeg ser alltid noe som kan bli bedre, uansett hva jeg lager.

P toppen av det hele er lysten til lage det som er bestilt forsvunnet totalt .  Og hvis jeg skulle vre s syndig arbeide bittelitt med noe annet, fr jeg fryktelig drlig samvittighet. Det fordi jeg vet at kunden venter i spenning p resultatet.

Kreativiteten forsvinner rett og slett. I lang tid trodde jeg at dette var et nybegynnerproblem, men ser og at det er flere kjente som sliter med det samme.  Selv om jeg ikke lenger kan kalles nybegynner, sliter jeg fortsatt med lage ting p bestilling.

Kommunikasjon er ikke enkelt, heller. Uansett hvor tydelig jeg tror jeg har vrt under prosessen med forst akkurat hva kunden bestiller, er det alltid noe som kan mistolkes likevel. 

Jeg har sluttet med lage kunst p foresprsel. For det ble s mye ekstra bekymringer og jeg ble veldig sliten.

 Men for en tid siden hadde jeg en glipp  og tok i mot en bestilling, m nok ha vrt bevisstls i gjerningsyeblikket. S n bekymrer jeg meg igjen, men etterp er jeg fri. Deretter gjelder det kun "Hva du ser, er hva du fr".

Og hvis jeg er p nippet til akseptere en bestilling, fr jeg lese dette skriveriet og forhpentligvis ta til vett.

All re til de som klarer ta imot bestillinger uten bekymre seg!

 

 

 

23:32 | 07.03.2018

Om kunstavgift og mas

Etter ymse erfaringer med gallerier, selger jeg og kunst via sosiale medier og Finn. Noen f gallerier har jeg kontakt med, ivrigheten med stille ut hos gallerier som jeg ikke kjenner veldig godt til har avtatt proporsjonalt med erfaringene jeg har ftt. Det er ingen grunn til fle skam nr det gjelder selge utenom gallerier, mange gjr det. P Finn ser jeg til og med kunst i hy prisklasse for salg, lagt ut av kunstneren selv.

Hver gang jeg er s syndig betegne mine begtte ting for kunst nr jeg legger ut annonser hos Finn popper denne opp: "Nr kunstverk omsettes for over 2.000 kr plper lovplagt kunstavgift p 5 %. Selger er ansvarlig for innkreving og rapportering. Mer informasjon om avgiften finner du p www.kunstavgiften.no."

Hver eneste gang, alltid kommer det skriveriet opp. Etter hvert har jeg lagt ut en del annonser med kunst for salg, s denne kan ikke unngs , jeg ser det, og forsttt innholdet har jeg til og med gjort. S jeg vet veldig godt om de forb... 5% som det tytes om, som de skal ha, til og med fra snne uutdannede slabbedasker som meg. 

En dag la jeg ut en annonse p Finn, en skulptur for salg. Som vanlig poppet infoen om de 5 prosentene i kunstavgift opp.

En dag og to senere fikk jeg en melding p annonsen. Men ikke fra en potensiell kjper, som jeg trodde, men fra Bildende kunstneres hjelpefond.

"Vi registrerer at du annonserer kunstverk for salg p Finn.no, og vi vil derfor minne deg om at det skal betales 5 % avgift av salgssummen nr denne er over kr. 2 000. Grunnlaget for avgiften er kunstavgiftsloven og ndsverkloven 38c om flgerettsvederlag. " Og s videre...

Jeg kjente jeg ble en smule irritert, rett og slett, samtidig som jeg flte meg overvket. Sitter det virkelig et menneske i kjtt og blod og sender ut dette skrivet hver gang  kunstannonser p Finn overskrider 2000 kroner? Jeg forstr ikke ndvendigheten av denne meldingen, for de 5 prosentene blir som tideligere nevnt, opplyst om hver ENESTE gang en annonse for salg av kunst legges ut.

S jeg svarte p meldingen, takket for opplysningene og skrev at dette visste jeg fra fr. Og s delte jeg noen av mine erfaringer fra enkelte gallerier, og avsluttet med at det var mye fredeligere selge p Finn for da hadde jeg full kontroll, og slapp bruke tid p ergrelser. 

Da jeg noen dager senere la ut en ny annonse p Finn p kunst over 2.000 kroner for salg, fikk jeg ikke noen melding fra Bildende kunstneres Forbund.

Kunst som selges offentlig og ses p som et originalt og selvstendig kunstverk, uansett om om det er begtt av en amatr eller proff, utlser kunstavgift dersom belpet overstiger kr. 2.000,-. Og Finn ses p som offentlig. 



 

02:32 | 11.02.2018

Det er s mye kropps-og utseendefiksert her at jeg nesten fr overdose.

Jeg kjenner jeg blir litt trtt i ynene av alle disse opp-pumpa trenekroppene og unaturlige botox og restylanetrynene som popper opp i massevis.

S n slenger jeg ut noe jeg ogs. Enjoy, fastere i fisken enn dette gr det ikke an vre. ;-) 

#keramikk# #skulptur# #kropp#

 

01:54 | 11.02.2018

Trenger man egentlig gallerier?

Da jeg endelig bestemte meg for prve meg i den store kunstverdenen, trodde jeg at jeg mtte selge gjennom gallerier. Jeg var uerfaren, med liten selvtillit og hadde en smule klossete tilnrming da jeg tok kontakt med en hel haug med gallerier. Det ble  selvflgelig mange avslag, og noen gadd ikke svare en gang. Etterhvert inns jeg at det ikke ha formell utdanning stengte en del drer. Jeg forstr jo det, for galleriene vil vre sikre p at det de tar inn er utfrt av en kunstner som har kunnskap og evne til lage et kunstverk p en mte som gjr at det er holdbart og kvalitetsmessig utfrt.

Nr ting havner hos et galleri, vil galleriet selvflgelig ha en prosendel av salget. Prosentdelen pleier vre et sted mellom 30 og 50%.  Det gjelder utstilling eller salg i kommisjon.  I en utstilling fr dine kunstverk full oppmerksomhet i en begrenset tidsperiode. I kommisjon er kunstverkene dine plassert sammen med andre sine ting i galleriets butikkdel, og kan vre der over lengre tid. Det som er viktig, er f en tydelig avtale nr det gjelder detaljer som pris til deg, hvor mange prosent pslag p prisen det blir, hvor lenge ting skal vre der, hva som skjer hvis det er tilsendte ting som ikke er solgt og skal returneres ved slutten av perioden, hva som skjer hvis noe blir delagt under perioden. En annen ting som og er viktig merke seg er pningstider, og hvor aktivt galleriet er nr det gjelder salg og vising av hva de har tilby. De fleste gallerier har en nettside eller Facebookside, og det er helt gratis for dem vise hva de har by p. Det skaper ogs interesse hos publikum.

Etterhvert hadde jeg utstillinger, og fikk erfaringer, bde gode og drlige.  Det er ikke alltid det nytter hre med andre utstillere om hvor fornyde de er med galleriet du har tilbud om stille ut hos. Jeg opplevde for eksempel et antatt serist galleri som tok mer enn de p forhnd avtalte 40% i pslag p prisen, og beholdt de pengene som var mer enn 40% selv nr ting ble solgt. De gadd heller ikke nevne p Facebook og nettsiden sin at det var kommet nye ting i butikken. Nettsiden s forresten srgelig lite oppdatert ut. P toppen av det hele ble mange av verkene som ble tatt i mot plassert p et lager. Det ble jo ikke noe salg av. Jeg var s heldig at det var drlig salg, og jeg kunne bruke det som begrunnelse da jeg ville hente tingene mine.  Ellers kan det det f usolgte ting tilbakesendt etter en utstilling vre en utfordring, og det er irriterende bruke tid p mase gjentatte ganger.  Heldigvis er det gallerier som er greie samarbeide med. Etter de erfaringene jeg har gjort, har jeg blitt mer avslappet nr det gjelder utstillinger. Jeg vet at jeg, som er en slabbedask uten utdanning blir sett p som en kvise p kunstverdenens rumpe. Og jeg blir ikke nedrent av gallerier som vil stille ut det jeg begr.  Det er godt at det andre mter n ut p enn gjennom gallerier, nemlig via sosiale medier. S det gr fint an n ut der, til og med til mange flere mennesker enn via et galleri. Det er helt gratis, ingen avtaler som kan misforsts. Jeg synes det er flott ha mulighet til selge  gjennom sosiale medier, i tillegg til ha noen utstillinger i ny og ne. Da har jeg full kontroll p kunstverkene mine, fra produksjon og helt til salg, uten vre avhengige av andre. Det sparer meg for mange ergrelser og jeg slipper forholde meg til grdige og giddalause gallerier hvis jeg skulle vre s uheldig.

18:03 | 06.01.2018

Av og til blir man litt ukritisk

Jeg har en tendes til bli litt ukristisk nr det gjelder salg. Et rasende billig tilbud, og plutselig hadde jeg kjpt en stol.

Ja... jeg trengte en stol til i atelieret, men fargen da. Stolfargen bar det vakre navnet antikkgr, til og med beina var gr. Men den s en smule malpassert ut, en klump som stod der og var veldig gr. S jeg grublet flt p hva jeg skulle gjre med den. Skulle jeg male beina rosa? Jeg er ikke s veldig interirinteressert, og har alvorlige kunnskapshull p den fronten. S kom jeg p at jeg hadde noen fargerike filltrundinger som jeg kjpte hos Sstrene Grene for en tid siden.  De sydde jeg fast p ryggen. Rundingene er myke og merkes ikke nr noen sitter i stolen. Ellers hadde jeg noen egenproduserte keramikk-knapper som jeg sydde fast p baksiden av ryggen.

Min far hadde en herlig tante som heklet alt mulig rart. N lurer jeg p om jeg skal flge i hennes fotspor og hekle noen fargerike leggvarmere til stolen. 

Her er noen bilder av stolen slik som den er akkurat n. Jeg har kun gjort endringer som igjen kan endres p senere hvis jeg plutselig skulle ombestemme meg.

 

 

23:38 | 01.01.2018

ha barn kan vre en utfordring.

ha barn er en utfordring som endrer seg etterhvert som de vokser til. Men engstelsen for av dine kjrste ikke skal ha det godt er alltid der.

Denne utfordingen jeg fikk n innebrer heldigvis ikke bekymringer, men en flott mulighet til prve noe helt nytt. Min snn nsket seg nemlig et maleri av en karakter fra Dark Souls, Lord Cinder til ha i leiligheten sin. Og maleriet mtte ha litt strrelse. Fotoreferanse er hentet fra nettet, fant ikke kunstneren. Teknikken jeg bruker er akvarell og maleriet males p et 50 x 70 cm ark. Det nrmer seg ferdig, og n er det bare den delen jeg liker best. Nemlig f de siste detaljene p plass, rette opp ting jeg ikke er fornyd med, i tillegg til f p de aller mrkeste fargene.  Her viser jeg noen bilder fra prosessen, fra start med skisse og til der jeg er n.

 

 

Skissen, hadde ikke stort nok ark, s jeg brukte grpapir

Et steg videre, begynt p maleriet.

Enda et steg til.

Nrmer seg ferdig, skalordne en del p venstre siden.

01:03 | 17.12.2017

Litt julestemning

P Gamle slaktehuset i Haugesund finnesdet en pepperkakeby av hus som alle kan vre med p lage. Byen er veldig flott og lukter fantastisk. Et besk som gir garantert julestemning. Byen er pen for besk helt til den 20. desember.

#jul# #pepperkaker# #Haugesund# #julestemning#

00:56 | 17.12.2017

En utstilling til

Akkurat n har jeg stilt ut keramikk og akvareller hos koselige Galleri Fiskemaasen p Bmlo.  Jeg var der en stund og fikk hilst p en del trivelige mennesker.  En engel ble solgt fr utstillingen var helt ferdig rigget. 

En av de sm fiskene i rakubrent keramikk.            

                                           

 

Engelen som ble solgt frste dag

 

#kunst# #utstilling# #GalleriFiskemaasen# #keramikk# #maleri# #akvarell# #fisk# #engel#

01:01 | 10.11.2017

Hipp hurra jeg har hatt utstilling!

Jeg er s glad at det kom en del mennesker til utstillingspningen som var i dag. Utstillinger varer til og med torsdag 16. november. 

Jeg er vokst opp p Avaldsnes p Karmy, og det var ekstra stas  stille ut hos trivelige Cafe Nelly.

Det var keramikk og malerier (akvareller) som ble stilt ut, deriblant tre  av Avaldsneskirken. Utstillingsstedet og kirken har faktsk adresse i samme gate, bare i hver sin ende. 

21:56 | 24.10.2017

Roser laget av lnneblader.

Her har jeg forskt lage en rose av lnneblader. Jeg er ikke s god p slikt. Heldigvis har jeg mange blader trene p siden det str en diger lnn i hagen.

Hvordan lage roser finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=e1A7IGRjdls

Lykke til! Ikke la la bladene bli knusktrre fordi da blir de umulige bye.

22:48 | 27.09.2017

Et spesielt lys

Tente p et telys i skulpturen min, og s s jeg dette inne i veken p det. Vet ikke hvorfor blir slik, men jeg synes det var litt fint.

19:31 | 23.09.2017

Mine spiseprinser

Det ble ikke stor eplehsten, for si det snn.  De forb... fuglene har hakket hull i mesteparten av de nydelige prinsene. S jeg fr nyte de f som ikke ble delagt med andakt. 

19:50 | 21.09.2017

Jeg synes det er drlig gjort...

For noen r siden skte Specsavers etter en kreativ og humoristisk person som hadde greie p data og var hendig. Jeg brukte dette bildet p CV min og kom ikke til intervju en gang.  Syntes bildet var et bevis p alt det de var ute etter. Jeg har tegnet dette selv, noe som krever en viss hendighet og kreativitet, og s var jeg en tur i Photo Shop og puttet brillene p, s jeg ser forskjell p en PC og en TV. Og humor...det har de ikke i det hele tatt!  Hvorfor i all verden sker de etter kreative og humoristiske personer nr de ikke vil ha det...drlig gjort.

17:06 | 21.09.2017

Nr det er slutt p grpapir , blir det grnnpapir

"You are so full of it" , akvarell.

Jeg er alltid litt bekymret nr jeg skal sende ting som skal f et nytt hjem avgrde i posten. Jeg engster meg for at de ikke skal komme hele fram i posten. Dette maleriet uten ramme er uknuselig, men jeg m legge tykk papp p begge sider av det, slik at det er umulig brette.Etterp har maleriet ftt en runde bobleplast. Tilslutt skulle jeg pakke med grpapir, men det ble et veldig grnt i stedet. S n er det bare til vente p tilbakemelding fra mottaker. 

#maleri #akvarell #kunst #fugler #str

01:13 | 17.09.2017

Skulptur som ble litt annerledes enn planlagt

Starten, keramikk under arbeid. ikke brent.

Gjort litt mer, bestemte underveis at hun skulle bare ha en arm.

Ferdig utformet, neste steg, trking fr brenning.

Ferdig...og fornyd. 

#Keramikk #leire #skulptur

21:13 | 15.09.2017

Rakubrent keramikk - mye arbeid og uforutsigbart

Jeg liker arbeide med teknikker som man har full kontroll over hva det ferdige resultatet blir. Mye kan g galt underveis, men av og til kommer det flotte overraskelser.  Skulptur er arbeidskrevende, og ikke noe som blir laget ferdig i lpet av en kveld. S det rakubrenne skulpturer er et sjangsespill,og muligens idiotisk.... Viser her noen steg i utformingen og glasur, og selvflgelig det ferdige resultatet, som ble helt annerledes enn jeg trodde. Men det gjr ingenting. Og hvorfor det ble slik, vet jeg ikke. Det eneste jeg vet, er at resultatet ble unikt, og jeg kommer ikke til f til noe akkurat likt igjen.En forklaring p hva rakubrenning er finner du under siste bildet i denne posten. 

Ubrent leire, under utforming.

Ferdig utformet, skal trke helt fr rbrann (frste brenning)

Brent en gang, og i ferd med bli glasert, ansikt og hud ellers har ftt p elfenbenshvit rakuglasur.

Ferdig brent... og til min overraskelse  jordfarger. S rart...og bra.

Glasert keramikk som skal tas ut av ovnen og plasseres i beholderen med brennbart materiale

Full fyr! Snn skal det vre...og s legges lokket p.

Raku 
Raku er en gammel asiatisk teknikk fra 1600-tallet som gir spesielle farger, ofte med kobberglans og med markerte krakeleringer. Teknikken gir mange spennende og ganske uforutsigbare resultater, produktene blir unike.
Raku-brenning foregr vanligvis i friluft for prosessen frer med seg bde pne flammer og ryk. Det m brukes glasurer og leirer beregnet p rakubrenning. Det m og brukes en ovn som tler at dren pnes ved 800-1000C. Vanligvis brukes vedfyrte ovner eller gassovner. 
Gjenstanden som er blitt brent en gang og s glasert med rakuglasur plasseres i ovnen. Nr glasuren smelter ved 800-900C tas den gldende gjenstanden ut med tang, legges i en beholder, dekkes til med sagflis som tar fyr. Det legges p lokk og gjenstandene er i beholderen i ca 10 minutter. Det skjer da en reduksjon, d.v.s. leira blir svart, glasuren krakelerer og gir vakre mnstre og et stort fargespekter. Dette gir det karakteristiske rffe uttrykket. Deretter tas gjenstanden med tang ut av sagflisen og plasseres i vann for hurtig avkjling. Deretter skrubbes de fri for sot. Mnstre og farger som fremkommer i denne prosessen gir aldri to like produkter.

Rakubrent m ikke utsettes for frost eller sollys.

 

22:11 | 14.09.2017

Et tilbakeblikk p en utstilling som jeg hadde sammen med ei venninne

I februar hadde jeg utstilling sammen med Nina Strtveit i Kopervik kulturhus p Karmy. Vi stilte ut i hvert sitt store rom i veldig lyse og lekre lokaler. Kulturhusleder var fantastisk og gav gode rd hjalp oss slik at utstillingen ble rigget til p en best mulig mte.  P den tiden hadde jeg ikke egen keramikkovn. Jeg brukte en ovn p en skole i nrheten av meg og brant hos et evighetskurs i keramikk jeg gr p.  Jeg visste om denne utstillingen i god tid p forhnd og hadde derfor klar mye keramikk som skulle brennes. Og jeg trodde at dette skulle g bra. Men dengang ei. Begge ovnene ble i ustand omtrent p samme tid, og ingenting av det som jeg hadde planlagt ble ferdig til utstillingen. Jeg var heldigvis s lur at jeg passet p ha en del malerier klar i tilfelle noe skulle g galt i keramikkverdenen. Det ikke ha egen har gjort det vanskelig for meg kunne planlegge nr ting skal vre ferdig, og jeg har derfor ikke vrt s aktiv nr det gjelder ha utstillinger. 

Hvis dere har lyst til se den flotte kunsten til Nina Strtveit,kan det gjres her: https://www.facebook.com/galleristraatveit/?fref=ts

Akvarell og keramikk

Keramikk, steingods.

 

Rakubrente veggskulpturer

Veggskulpturer i keramikk og en akvarell

Keramikk i de hye og lekre vinduene.

 

#utstilling #kunst #keramikk #akvarell #maleri #kopervikkulturhus

20:21 | 14.09.2017

Mitt atelier

ha et eget sted der der jeg kan jobbe helt i fred er flott. En stund foregikk alt p kjkkenet, og jeg var luta lei av rydde vekk det jeg holdt p med midt i en prosess nr vi skulle ha middag. Jeg har en veldig snill og flink mann som laget dette rommet til meg og det er jeg veldig glad for. N kan jeg bare la alt st som det er nr jeg blir avbrutt, og bare g tilbake igjen senere. Jeg har et hjrne med en svr kontorpult for arbeid med keramikk, en annen for arbeid med maleri.  Ellers har jeg arvet en del mbler etter min kjre mormor, s jeg har en sofa og et bord til avslapping. Jeg har stort sett kjpt brukt, ftt og arvet mblene, med unntak av en romdeler. Den er genial til oppbevaring, for oppbevaring fr jeg aldri nok av. Atelieret er helt innerst i en veldig rotete garasje. Garasjer er som hndvesker, jo strre de er desto mer rot er det i dem.  Jeg s for meg at jeg skulle sitte og arbeide alene uten treffe noen som helst. Men n har det hendt flere ganger at jeg har ftt besk. Og det er en smule flaut geleide besket gjennom alt rotet i garasjen.

 

Tegne/malehjrnet til venstre i bildet, med keramikk under arbeid p bordet. Sofa til hyre. 

Her er det bomba, tror jeg driver og pakker ting som skal p utstilling.

Keramikk under arbeid, godt med et ekstra bord.

En knasker p besk utenfor vinduet.

Pakking av keramikk som skal p utstilling.